علیرغم تمدید ده ساله تحریم‌ها علیه ایران، بزرگترین قرارداد جوینت‌ونچر در صنعت قطعه‌سازی میان ایران و فرانسه به امضا رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، علیرغم اینکه آمریکا تحریم‌ها بر علیه ایران را ده سال دیگر هم تمدید کرد، بزرگترین قرارداد جوینت‌ونچر در صنعت قطعه‌سازی، میان ایران و فرانسه به امضا رسید. در این مراسم، علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس گفت: طی یکسال اخیر همکاری‌های ایران و فرانسه در بخش‌های اقتصادی با پیشرفت‌های قابل قبولی همراه بوده و این همکاری‌ها بر اساس سرمایه‌گذاری‌های جدید و مشترک دنبال شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه افزود: این مسیر سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا، افزایش عمق ساخت داخل و اشتغالزایی در ایران در کنار توسعه صادرات است که مهمترین رویکردهای کشورمان در زمینه توسعه روابط اقتصادی و همکاری‌های جدید بوده است.وی تصریح کرد: امضای این قرارداد جوینت‌ونچر با فورسیا که یکی از قطعه‌سازان بزرگ اروپا و جهان به شمار می‌رود نیز با همین هدف صورت گرفته و مهمتر از همه آنکه بخش‌خصوصی ایران در این قرارداد، پیشگام بوده تا به واسطه این قرارداد اهداف زیست‌محیطی دولت را نیز تحقق بخشد.

آهنی تصریح کرد: با رویکردهای جدید دولت فرانسه و به خدمت گرفتن بانک‌های کوچکتری که منافعی در بازار آمریکا ندارند، مشکلات نقل و انتقال منابع مالی نیز در حال رفع و رجوع است و دولت فرانسه نیز در تلاش است تا بسترهای لازم را برای سرعت‌بخشیدن به روند همکاری‌های مشترک فراهم کند.

همچنین کریستف اشمیت، قائم‌مقام شرکت فورسیا فرانسه اعلام کرد: در قالب این قرارداد، شرکت سیستم‌های پیشرفته آلایندگی فورسیا-ماد با هدف تولید جدیدترین سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی خودروها در ایران فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ در این میان وجود زیرساخت‌های گسترده، مهندسان و نیروهای انسانی بسیار کارآمد در ایران انگیزه ما برای انعقاد قرارداد جوینت‌ونچر را افزایش داده است.

به گفته وی، طبق این قرارداد دو طرف در زمینه تولید پیشرفته‌ترین سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی برای نسل جدید موتورهای خودرو فعالیت خواهند کرد و تولیدات این شرکت علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خودروهای جدید بازار ایران، در زنجیره جهانی صادرات و تامین قطعات نیز قرار خواهد گرفت.

اشمیت با بیان اینکه شرکت سیستم‌های پیشرفته آلایندگی فورسیا-ماد به صورت ٥٠-٥٠ تاسیس شده است، افزود: طبق این قرارداد پیشرفته‌ترین دانش فنی روز دنیا در زمینه تولید این سیستم‌ها به ایران منتقل خواهد شد که در گام نخست برای خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو۵ و در ادامه برای خودروهایی با استانداردهای بالاتر قطعات مورد نیاز را تولید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری این جوینت‌ونچر فروش سالانه ٥٠ میلیون دلار قطعه تا سال ٢٠٢٠ خواهد بود، افزود: این رقم بالغ بر ٢٥ درصد از سهم بازار ایران را در برمی‌گیرد و با پیشرفت طرح‌ها در صنعت خودرو ایران و ورود خودروهای جدید این سهم به تدریج افزایش خواهد یافت.

قائم مقام مهندسی شرکت فورسیا فرانسه تصریح کرد: با امضای قراردادهای جدید صنعت خودرو ایران وارد مرحله تازه‌ای از تاریخ فعالیت‌های خود خواهد شد و از تولید یک میلیون دستگاه در سال ٢٠١٥ به ١.٨ میلیون دستگاه تا سال ٢٠٢٥ خواهد رسید و بر این اساس، نرخ رشد سالانه شش درصدی را تجربه خواهد کرد.

همچنین محمد علیپور، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: در شرایط فعلی با امضای قراردادهای جدید در صنعت خودروسازی ایران، دوران تازه‌ای در این صنعت آغاز شده و زمینه همکاری مشترک با قطعه‌سازان بزرگ دنیا برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز فراهم شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت قطعه‌سازی ایران، افزود: این کنسرسیوم در تلاش است تا از طریق همکاری مشترک با سازندگان معتبر جهان، پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در زمینه طراحی و تولید قطعات را وارد ایران کند و علاوه بر تامین نیاز صنعت خودرو ایران، زمینه عرضه قطعات ایرانی در بازارهای جهانی را فراهم کند.

علیپور با بیان اینکه دستیابی به خودکفایی و کیفیت در صنعت خودرو و قطعه‌سازی مستلزم همکاری با شرکت‌های پیشرفته و صاحب تکنولوژی دنیا است، افزود: حرکت در این مسیر روند پیشرفت و توسعه صنعت خودرو ایران را سرعت خواهد بخشید و به دنبال آن ورود ایران به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به هدفگذاری این کنسرسیوم، سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت قطعات خودرو با تکنولوژی پیشرفته است، افزود: در حال حاضر این مجموعه با در اختیار داشتن ١٦ هزار نفر نیروی انسانی در تلاش است تا زمینه ایجاد واحدهای تولیدی جدید در صنعت قطعه سازی را فراهم کند.

همچنین حمیدرضا صمدی، یکی دیگر از اعضای انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: بر اساس این قرارداد دو طرف ایرانی و فرانسوی، سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد خطوط تولید جدید برای ساخت پیشرفته‌ترین سیستم‌های آلایندگی خودرو در ایران را بر عهده خواهند داشت. در این میان مهمترین رویکرد این مجموعه در انعقاد این قرارداد جلوگیری از تبدیل‌شدن ایران به یک بازار برای قطعات ساخته شده است و باید از این فرصت برای افزایش اشتغال داخلی، ارز آوری، خودکفایی و دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در صنعت خودرو بهره برداری کرد.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری ٣٠ میلیون یورویی این قرارداد در سال نخست، افزود: با توجه به روند رو به رشد آلودگی هوا و افزایش تولید خودرو، این قرارداد و قابلیت‌های بسیار بالای تولیدات آن،  گام بسیار مهمی در راستای مقابله با این روند خواهد بود.

صمدی تصریح کرد: بر اساس این قرارداد سیستم‌های اگزوز و کنترل آلایندگی که یک بخش مهم در پروسه تولید خودرو با تکنولوژی روز به شمار می‌رود، با مشارکت دو طرف در ایران تولید خواهد شد و شامل بخش‌های مختلف سیستم اگزوز از جمله، بخش سرد، بخش گرم، سیستم آلایندگی کاتالیست برای خودروهای سواری، نیمه سنگین و سنگین (کاتالیست دوده) خواهد بود.


منبع : اقتصاد آنلاین