در حوزه فروش محصولات پزشکی مشاغل زیادی وجود دارند اما این بدان معنی نیست که وارد شدن به هر یک از آنها کار آسانی است و شما پس از ورود به آن مشاغل حتما در کار فروش در حوزه پزشکی موفق خواهید بود. اگر شما مجموعه مهارت­های لازم برای فروش و بازاریابی، تجربه مناسب و مرتبط و علاقه به کار در این حوزه را در داشته باشید، می­توانید در حرفه پرسود فروش تجهیزات پزشکی موفق باشید.در مورد درآمد در این مشاغل باید گفت که با توجه به وجود انواع مشاغل فروش در حوزه تجهیزات پزشکی، شرایط کاری و به تبع آن میزان حقوق و درآمد آن بسته به نوع کار فروشی که شما به دنبال آن هستید بسیار متفاوت است.

مشاغل مختلف در حوزه فروش تجهیزات پزشکی کدامند؟

مشاغل مرتبط با فروش در حوزه پزشکی شامل فروش محصولات دارویی ، فروش دستگاه­ها و تجهیزات پزشکی و فروش خدمات پزشکی است که کار در هر یک از این حوزه ها ، تفاوت ها و شباهت های زیادی با هم دارد. برخی از مشاغل مرتبط با فروش حوزه پزشکی و پیراپزشکی ممکن است شامل فروش یک خدمت در حوزه بهداشت و درمان باشد. برخی دیگر از مشاغل این بخش بیشتر حالت مشاوره­ای دارند درحالیکه برخی دیگر بیشتر معاملاتی هستند. در ادامه توضیحات بیشتری همراه با مثال خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

 یک فروش مشاوره ای ممکن است شامل بخش بزرگی از تجهیزات پزشکی بادوام (DME) ، مانند ماشین تصویربرداری باشد. این یک فروش چند میلیونی است که مدیریت آن از ابتدا تا انتها زمان زیادی می برد. مقدار مدت زمانی که از اولین تماس با مشتری بالقوه تا بسته شدن یک فروش طول می­کشد را چرخه فروش می­نامند.

یک چرخه فروش طولانی زمانی رخ می­دهد که یا قیمت ها بالا بوده و یا تعداد بسیاری تصمیم و تصمیم گیرنده در فروش درگیر باشند. اغلب هر چه مقدار درآمد حاصل از فروش بیشتر باشد به این معنی است که چرخه فروش طولانی­تر خواهد بود.

برخی از کارشناسان فروش پزشکی چرخه فروش طولانی­تر را ترجیح می­دهند، زیرا آنها از نیروی فکری و مشاوره زیادی که برای فروش استفاده می کنند، لذت می­برند. در حالیه برخی دیگر از آنها چرخه فروش کوتاه تری را می پسندند زیرا این چرخه حس سریعتر رفتن را داده و به آنها انگیزه می دهد تا سریع تر فرآیند این فروش را ،در مقایسه با فروش تجهیزات گران تر، به اتمام برسانند.

برای فروش معاملاتی­ به عنوان نمونه می توان به فروش تجهیزات اداری پزشکی و یا تجهیزات یکبار مصرف مانند دستکش و سرنگ اشاره کرد.

محیط کاری کارشناس فروش چطور است؟

علاوه بر انواع مختلف محصولات و خدمات پزشکی که شما می­توانید در حوزه پزشکی بفروشید، دو نوع مختلف نقش فروش از نظر محیط کاری وجود دارد: کارشناس فروش داخلی (داخل شرکت) و کارشناس فروش خارجی (خارج از دفتر کار)

کار کارشناس فروش داخلی معمولا شامل تماس با مشتریان و انجام بسیاری از مذاکرات و مکالمات فروش از طریق تلفن است. گاهی اوقات این نوع شغل فروش به شما اجازه کار از راه دور یا حتی کار از خانه را می­دهد البته به شرط اینکه کارفرما موافق این کار باشد.

کارشناس فروش خارجی در خارج از سازمان بوده و ارتباط رو در رو با مشتریان بالقوه دارد. برخی از فعالیت های کارشناس فروش خارجی ممکن است او را ملزم به مسافرت های کوتاه در خارج از شهر کند (البته اگر قلمرو و منطقه فروش وسیع و بزرگ باشد)، در حالیکه در برخی از موارد دیگر ممکن است حوزه کاری در یک قلمرو محلی و محدود باشد.

در اغلب موارد، اما نه همیشه، کارشناسان با تجربه تر فروش در نقش های فروش خارجی کار می­کنند و مستقیما با مشتریان تعامل دارند اما این خود بستگی به نوع شرکت و محصولاتی که می فروشد دارد. برخی از شرکت­ها با اقلام بزرگ فروش مانند فروش تجهیزات یا دستگاه های پزشکی ممکن است سطح جدیدی در بخش فروش داشته باشند که کار بررسی مقدماتی مشتریان از طریق تلفن و هدایت آنها به سمت کارشناسان ارشد فروش خارجی را برعهده دارد. در شرکت­های دیگر، ممکن است تمام فروش­ از درون شرکت با تماس کم و یا بدون تماس با خارج شرکت انجام شود. بنابراین در این شرکت­ها کلیه کارشناسان فروش اعم از کم تجربه و با تجربه از طریق فعالیت های درون شرکت، فرآیند فروش را پیش می برند.

در برخی از نقش­های فروش تجهیزات پزشکی در خارج از دفتر کار که کارشناس فروش باید یک دستگاه یا بخشی از تجهیزاتی که در عمل جراحی استفاده می­شود را به­فروش برساند، گاهی لازم است تا در اتاق عمل حضور یابد. بنابراین اگر شما روحیه ای ضعیف دارید و فکر می­کنید که دیدن یک عمل جراحی ممکن است برای شما غیر قابل تحمل باشد، این نوع از نقش های فروش پزشکی بهترین گزینه برای شما نیست.

 

درآمد مشاغل حوزه فروش محصولات و تجهیزات پزشکی چقدر است؟

درآمد مشاغل فروش پزشکی با توجه به نوع نقش، میزان تخصص و تجربه، نوع محصولات، سطح شرکت و برخی عوامل دیگر می تواند بسیار متغیر باشد. به طور معمول درآمد کارشناس فروش خارجی دستگاه های پزشکی یا تجهیزات پزشکی در سطح بالاتر، کارشناس فروش محصولات دارویی ،که اغلب یک کارشناس فروش خارجی است، در سطح متوسط و کارشناس فروش داخلی در حوزه محصولات پزشکی با قیمت پایین تر ، در سطح پایین تر قرار دارد.

 

آیا مشاغل فروش و بازاریابی محصولات پزشکی نیاز به آموزش و مدرک خاصی دارد؟

مدرک و آموزش مورد نیاز با توجه به نوع فروش و محصولات ارائه شده برای فروش متفاوت است. به طور کلی هرچقدر شما به عنوان مدیر یا کارشناس فروش به دانش فنی قابل توجه در تعامل شخصی با پزشکان و متخصصان نیاز داشته باشید، لذا به آموزش و مهارت بیشتری نیاز خواهید داشت. برخی از شرکت­ها ممکن است تنها در زمان استخدام به مدرک کارشناسی در رشته های مرتبط بسنده کنند، در حالیکه دیگر شرکت ها ممکن است به یک مدرک و گواهی نامه خاص برای تأیید اعتبار شما در زمان مصاحبه یا دریافت رزومه اشاره کنند. همچنین ممکن است بخشی از مشاغل فروش پزشکی وجود داشته باشد که اصلا نیازی به تخصص یا مدرک خاصی نداشته باشند، اما به جرات می توان گفت که بسیاری از مشاغل این حوزه نیاز به مهارت و تخصص کافی ، حداقل در حوزه شناخت تجهیزات و محصولات مرتبط دارند.   

منبع : دنیای کار