نور و روشنایی از روزگاران قدیم تا امروز یکی از اسرار طبیعت برای بشر بوده است،که هم اکنون ماهیت آن یکی از دلمشغولی های دانشمندان فن را تشکیل می دهد.و حالا در آستانه قرن بیست و یکم،کهبشر پای در کره ماه گذاشته،و در راه سفر به مریخ است،شاید تعجب آور باشد،اگر بگوییم،که هنوز به درستی کسی نمی داند نور چیست.

هرچند که امروزه تعریف های ساده ای در این مورد داریم،از این قبیل که : (نور وسیله رویت اجسام است) و یا (نور از خورشید یا سایر منابع نورانی به ما می رسد) و یا ( نور به خط مستقیم منتشر می شود) ولی هیچکدام از آنها به ما مشخص نمی کند،که نور واقعا چیست؟نیوتن دانشمند عایقدر در قرن 17 این نظریه را ارائه داد،که نور سیلی از ذرات بسیار کوچک ، که از منبع نورانی با سرعت زیادی مانند گلوله هایی به اطراف پخش می شود.

چند سال بعد از او هویگنس دانشمند هلندی نظریه موجی نور را جانشین آن کرد : نور مانند صوت به صورت امواج کروی از منبع نور به اطراف پخش میشود.

در قرن بیستم تحقیقات وسیع و پردامنه ای در این زمینه بعمل آمد،وسرانجام دانشمندان ، واز آن جمله، انیشتن  بر این عقیده شدند،که نور بصورت ذرات ریزی از منبع نورانی به اطراف منتشر میشود.این ذرات را فوتون نام نهادند. وبالاخره امروزه دانشمندان عقیده دارند،که رفتار هم ذره ای،و هم موجی است.

پس ما حق داریم بگوییم،که ما هنوز نمی دانیم که نور چیست!!


منبع : کتاب آیا میدانید که-باب علوم و تکنولوژی ص100