به تعبیر برخی کارشناسان، بسته‌بندی فرزندخوانده‌ای برای بازاریابی محسوب می‌شود. امروزه، مدیران با شناسایی ارزش بسته‌بندی و نقش حیاتی آن در جلب نظر مشتری از طریق ایجاد ارتباط با خریداران در آخرین نقطه از زنجیره تامین یعنی محل فروش، به دنبال آن هستند تا با ایجاد ارتباط مستقیم با خریدار، بر وی تاثیر بگذارند. اساسی‌ترین معیارها برای کارایی در بسته‌بندی عبارتند از:

• دیده شدن در قفسه (آشکار بودن)

• جذب خریداران

• مناسب بودن برای انتقال پیام‌های کلیدی/ وجوه تمایز

• نهایی کردن فروش

علاوه بر آن، استفاده از یک بسته‌بندی مناسب می‌تواند مزایایی از قبیل سهولت در استفاده، ذخیره‌سازی، باز کردن و بستن دوباره را به همراه داشته و با مورد نظر قرار دادن اصول زیست محیطی، دفن یا بازیافت زباله را هم مورد توجه قرار دهد. در ادامه هر یک از این معیارها را با جزییات بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آشکار بودن

تا زمانی که بسته‌بندی چشمگیر نبوده و نتواند زمانی که در قفسه قرار می‌گیرد، توجه خریداران را به خود جلب کند، محصول مورد فروش قرار نخواهد گرفت. برای دیده شدن یک محصول، حتی در راهروهای شلوغ یک مغازه و در بین سیل عظیمی از محصولات رقیب، راه‌های بسیاری برای جذاب‌تر شدن بسته بندی‌ها وجود دارد؛ کلید اصلی، ایجاد تمایز و تضاد بین محصول با محیط است. این هدف می‌تواند از طریق موارد زیر به دست آید:

شکل: اگر در مجموعه محصولات مرتبط با حوزه فعالیت شما، استفاده از شکل مستطیل رایج است (مانند سریال‌های صبحانه آماده)، شما برای بسته‌بندی محصولتان از شکل متفاوتی مانند بیضی استفاده کنید تا باعث ایجاد تمایز در محصول شما شود.

رنگ: استفاده از ترکیبی از رنگ‌های هماهنگ می‌تواند در جلب نظر مخاطب تاثیرگذار باشد. در انتخاب رنگ بسته‌بندی محصولات خود، به گروه مخاطبانی که می‌خواهید آنها را هدف قرار دهید، توجه ویژه داشته باشید. اگر محصول شما آقایان را هدف قرار می‌دهد، رنگ بسته‌بندی شما باید با زمانی که محصولتان برای خانم‌ها طراحی شده و همچنین محصولات حوزه کودک متفاوت باشد.

جذب خریداران

با وجود اینکه تا زمانی‌که بسته‌بندی محصول به‌گونه‌ای چشمگیر نباشد، محصول فروخته نمی‌شود، اما آشکار بودن به تنهایی نمی‌تواند فروش محصول را تضمین کند. استفاده از یک تصویر به تنهایی می‌تواند به اندازه هزار کلمه حرف در خود داشته باشد، زیرا  می‌تواند به سرعت عمل کرده و در یک نگاه می‌تواند بر مشتری تاثیر بگذارد. لازم نیست به هیچ کس درباره خوشمزگی یک برش کیک توضیحی داده شود. اگر تصویری که از آن ارائه می‌شود، گویای این مطلب باشد، به خودی خود آنها را به خرید ترغیب خواهد کرد.ایجاد احساس مثبت نسبت به بسته‌بندی یک محصول، احتمال جلب‌نظر مشتری را بالا می‌برد.

ایجاد ارتباط

گام بعدی در مسیر ترغیب مشتری به خرید محصول، انتقال پیامی معنادار به مشتری است. این کار می‌تواند از طریق جلب نظر مشتری با انتقال مفهوم تغییر در محصول پیشین از طریق آوردن کلمه «جدید» یا تاکید بر کاهش قیمت از طریق آوردن کلمه «10% تخفیف» روی بسته‌بندی انجام گیرد.

نهایی کردن فروش

بیشترین کارایی یک بسته‌بندی زمانی حاصل می‌شود که بتوان به وسیله آن بر قیمت کالا تاثیر گذاشت.کیفیت بالای به کار رفته در مواد بسته‌بندی، چاپ بهتر، استفاده از عکس‌های جذاب‌تر و دارای کیفیت بالاتر می‌تواند این تفکر را در مشتری القا کند که محصول ارزش بالاتری دارد.


منبع : فرصت امروز